Saturday, October 18, 2008

اللى على راسه بطحه


مثل سخيف ... بس حقيقي ..
اللى على راسه بطحه بيحسس عليها ..
الغريب بقي انه حتى لو مش عارف ان عنده بطحه ..
برده هيحسس عليها ...
انا مش فاهمانى ... و مش عارفانى برده ..
فيا كميه تناقضات رهيبه ...
و ساعات بعمل تصرفات غبيه و زباله ..
حاجات بنتقضها فى الناس و بتعصبنى منهم ...
و بلاقيها فيا ...
مش عارفه ..
انا مش ملاك ولا بريئه ... بس برده مش كلى زباله ..
يمكن اللى بيشفعلى انى حتى اما بتصرف بطريقه خبيثه او زباله
بيبقي مش قصدى .. مش قاصده اتصرف بخبث و غباء
بس ساعات بنتحط فى مواقف و تتصر و خلاص من غير تفكير
فيا عيب غبى و بكرهه جدا ...
مش بعرف اتكلم مع حد متضايقه منه ...
و الاغبى من كده ان الموضوع بيبقي شاغل كل تفكيرى ..
فمش بتكلم غير عنه ... بس مش مع صاحب الموضوع ..
زى اللى حصل مع الناس الظريفه بتوع الكليه ..
اما اكتشفت انهم بياخدوا درس مع دكتور الماده اللى انا كنت ضايعه فيها
و كنت كل ما اقول لهم هتعملوا فيها ايه .. يردوا بمنتهى البرائه ... هنقراها ..
ساعتها اتجننت مش عشان الماده .. بس عشان اكتشفت ان اللى كنت فاكراهم صحابى
و بقضى معاهم وقت اكتر من اللى بقضيه مع اهلى .. و بنخرج سوا و بيننا عيش و ملح
انى فى الاخر مسواش عندهم حاجه ... و مش فارقه معاهم ..
كان كل اللى يكلمنى .. اكلمه فى الموضوع ده ..
بس عقبال ما شفت الناس دى تانى كنت نسيت و اكتشفت انهم معملوش حاجه غلط !!
هما ماجرموش عشان انا مش فارقه معاهم .. الحب مش بالعافيه ..
فقررت اتعامل معاهم كزمايل عادى ..
بس طبعا كان وصل لهم انى كنت متضايقه .. و بعدين لاقونى بتعامل عادى ..
بقي شكلى منافق .. مع ان الموضوع مش كده ..
انا ببقي حاسه الحاجه فى وقتها و بعملها و اقولها ..
وبعدين خلاص بنسي و مش بحط الموضوع فى دماغى ..
هو طبعا غلط انى اعبر عن اللى حاسه بيه ده مع ناس تانيه غير اصحاب الموضوع
بس مش عارفه .. مش بعرف اتعامل مع حد و انا متضايقه منه ..
غباء ممكن .. بس مش خبث ...
بس حتى فى ده انا بدافع عن نفسي ... و بجمل زباله فيا ..
بس غريب اما تتعامل مع ناس .. حلوه مع الكل ..
ادب و اخلاق .. و ذوق و سكر ..
و يجوا لحد عندك ... طريقه تعامل سخيفه و قله ذوق .. اكنك شخصيه لا تطاق
مش عارفه بيعملوا كده ليه ... نفسي افهم
مش عايزه حد يشوفنى ملاك ... و فى نفس الوقت اكيد مش عايزه حد يشوفنى زباله
انا بشر ... جوايا زباله و جوايا حاجات تانيه كويسه ..

No comments: