Friday, October 24, 2008

دمـــــاغــى

لسه تفكير الناس عنده القدره انه يصدمنى .. و دى صدمه فى حد ذاتها
ماما : خالتك جايبه عريس لهديل
انا : طيب
ماما : ده معيد فى الكونسرفتوار .. مامته صاحبه خالتك .. و قالتلها انها عايزه عروسه بيضا لابنها
فخالتك قالتلها على هديل
انا - فى بلاهه - : نعم ! ..مامته .. خالتى .. عروسه .. بيضا .. بيضا !
ماما : هو ده الجواز اللى بينفع ... مش تقولوا حب و مش عارفه ايه ..
انا - لسه فى حاله صدمه - : بيضا .. بيضا ..
ماما - وهى محسسانى انى غيرانه و ان مشكلتى مع حكايه بيضا عشان انا سمرا و منفسنه و جوايا احقاد دفينه - : ايه المشكله يعنى ؟
انا : انتى بتهرجى .. ده لو واحد كبير و بيخلى مامته تشتري له لبسه .. يبقي حبيب ماما
يقوم يخلى مامته تدورله على عروسه ... و المهم فى الموضوع انها تكون بيضا


______________________________


مش قادره افهم بجد ازاى الناس لسه بتفكر كده .. ازاى حد يقبل يتعامل بالطريقه دى
عايز قميص مخطط ..
انا عندى واحد ..
طب هاجى اعاين .. و بين البايع و الشارى يفتح الله ..
و يباركله يا معلم

____________________________

ماما عندها اقتناع ان دماغى جايه من عالم تانى .. و انى هفشل فى حياتى ..
لانى متخلفه و مش مقدره الاساليب الصحيحه فى الجواز ..
ده غير انها كل ما تفتح الموضوع اصلا بجيبلها احباط و اقول لها افقدى الامل
انا مش عايزه اتجوز .. و مش بفكر فى الموضوع
لانى ببساطه متاكده انى مستحيل اتجوز بالطريقه دى .. او اعيش حياه عاديه
او اكون زى ملايين الناس اللى مربوطين فى ساقيه روتينيه .. ليلهم زى نهارهم
فبجيبلها احباط و اقول لها انا قاعده لك يا حبيبتى


_____________________________

مش عارفه ليه .. عمرى ما اتصدمت فى حد
يعنى ممكن موقف يصدمنى .. لكن عمرى ما حسيت انى اتخدعت فى حد
يمكن لانى ببقي عارفه من الاول .. و ببقي عارفه اللى هيحصل بعدين
الغريب انى بكمل ... بحب اجرب بنفسي ... و مش بندم على حاجه
بالعكس بحسها اهانه ليا لو قلت انى اتخدعت فى حد .. عشان ساعتها العيب فيا انا عشان ساذجه
بس بالعكس .. عمرى ما غيرت رايي فى حد .. دايما احساسي الاول بيطلع صح
ورايي فى اللى قدامى مش بيختلف .. عشان بعرف اقدر اللى قدامى كويس و بعرف قيمته صح

___________________________

مؤمنه ان اغلاط الاخرين لا تبرر اغلاطنا
وان حتى لو غلط غلطه صغيره و اللى قدامك غلط غلط كبييييير
لازم تعتذرله ... عشان انا نفسي مش حد تانى
مش مقتنعه ان حد يمنعنى اكون نفسي عشان احتمال يتفسر تصرفى بطريقه مختلفه
مش قادره اقتنع ان المبادئ بتتجزئ
اللى غلط ... لازم يعتذر .. حتى لو هضيع حق ليا
مينفعش اخد حق حد
مؤمنه بـ
Taking the high road
مش بقدر اكره حد حبيته ... و بسامح فى حاجات كتير
مش المفروض يتسامح فيها ... بس مقدرش اكره و اشيل سواد من حد
بسامح بس مش بنسي
اتقال لى انى كده هبله و ضعيفه ... بس مقتنعه ان دى منتهى القوه


________________________

حاسه انى زى بالونه مليانه ميه ... بس مليانه خروم
كل ما اسد واحد الاقى غيره 10 ....
بقيت لا احتمل بجد ...
انا شخصيا مش متحمله نفسي
محتاجه اجازه من نفسي
بعدها اجازه مع نفسي
و بعدها افكر ارجع للدنيا و الناس ولا لا

عشان محدش له ذنب يتحملنى و انا بالحاله المستفذه دى


نفسي اخد اجازه من دماغى بجد و اشيل الفيشه و ابطل تفكير
عشان مش ينفع اتعب اكتر من كده
ارجوك متبسطهاش اكتر من كده

7 comments:

Nourhan Sirag said...

ههههههههههه
حلوه عروسه بيضه دي
ياسمرا يامنفسنه :D

فكرتيني بواحده قريبتي برضه كان جايبالي عريس لا شافني ولا شوفته
قولتلها اومال عاوز ييجي على اساس ايه يعني
وبعدين ماعندك بنات خالتي اكبر مني واقربلك يعني
قالتلي لا اصل هو عاوز عروسه رفيعه :D:D:D:D

Yasmine said...

حكاية العريس دى فكرتنى باللى حصلى يوم الجمعة اللى فاتت..حسيت باهانة رهييييبة و لولا ان ماما و جدتى كانوا معايا كنت عيطت مع انى مش من الناس اللى دموعها قريبة خالص

حكاية الدماغ دى انا فهماها كويس..و عندى نفس الاحساس نفسي حد يشيلى الفيشة يومين..الغريب بقى ان فى ناس فى حياتى من كتر ما هم مصدومين فى طريقة تفكيرى بيقنعوا نفسهم انى زيهم بس مش عايزة ابين..شوفتى هبل اكتر من كده؟!

Anonymous said...

:)

Anonymous said...

صدقوني يا بنات

بكرة كل تفكيركم هيتغير في حاجات كتيرة :)


بكرة الأيام جاية :)


من الصعب نفضل على حال :)



إحنا مش مكن..صدقوني..هتفضل تشتغل العشرين سنة او اكتر بنفس التفكير ..صدقوني لا :)


إحنا مشاعر وأحاسيس..متغيرة ..وبتتغير :) وحاجات كتيرة زيها :)



النهاردة حال وبكرة حال


يمكن كل تفكيركم يتغير :)

Nanoz said...

نورهانتى : اه انا سمرا و منفسنه :D
وبحقد عشان الوغد مش عايزها سمرا و عنيها حوله بشعر اكرت:D:D:D:D

وليه رفضتى يا خايبه
ده هو ده الجواز اللى بيعيش و يعمر
مش جولز اليومين دول و قصص الحب الفاشله
خليكي كده خايبه و ضيعي مستقبلك

Nanoz said...

فله : الفكره نفسها بتستفذنى لاقصى درجه .. بناء على ايه حد يقرر يكمل اللى باقى من عمره مع واحده .. بس عشان شكلها عجبه
يا فرحتى بالدماغ الجامده .. و التفكير العميق


موضوع الدماغ بقي هو اللى قالب لى دماغى اليومين دول
اصل دماغى ضاربه ومختلفه عن اى حاجه تانيه شفتها قبل كده
عشان كده بقيت بعذر اللى حواليا اما مش بيفهمونى .. عشان انا نفسي ساعات مش بفهمنى
بتصرف حاليا تصرفات من غير اى معانى خفيه .. و محاوله تفسيرهافيلم خيال علمى

فسيبيهم يفسروا بالطريقه اللى تريحهم عشان تستريحي

Nanoz said...

ايمان : :)

فعلا كل يوم بنتغير و تفكيرنا انهارده غير امبارح
و مين عارف بكره هيحصل ايه
مش يمكن انتى اللى تفكرى زينا كده بعدين:D