Saturday, November 15, 2008

بـنـت عــالــمــى

سميره عندها حاله ملل بتفقد فيها الامل
انا بقي عندى حاله قرف ...بفقد فيها الامل برده

حاسه الدنيا بقت مقرفه اوى ... الناس بتتعامل بوحاشه و وحشيه مع بعض
مش بس الناس الوحشه بتتعامل وحش
مبقاش فيه التقسيمه بتاعه زمان دى
اللى هو ناس كويسين تحس معاهم بامان
وناس وحشين تبعد عنهم و تخلى بالك منهم عشان هيأذوك
مبقاش فيه ابيض و اسود
الابيض اختفى من الاسواق فى ظروف غامضه

بقي فيه الرمادى ... و كل شويه درجته بتغمق و يقرب للاسود
الناس الكويسه بيأذوا ... و الوحشين بيأذوا
مبقاش فيه قاعده ثابته .. مفيش حد متاكد منه
كل الناس بلا استثناء فى يوم من الايام و لحظه من اللحظات هيأذوك
مش لانهم وحشين و اشرار ... بس عشان دى حال الدنيا
و مفيش استثناء .. حتى انت نفسك مش استثناء

انت كمان غلط ... انت ابن الدنيا اللى عايش فيها
وانا كمان .... انا بنت العالم ده
قرفانه منه اوى .... فكرت لقيتنى زيه
فيا نفس نفاقه و جبنه و قرفه
فيا اللى فى كل الناس ... انا كمان بجرح .. وانا كمان بيبقي جوايا حاجات لناس بتكلم عنها من وراهم
ومش بواجههم بها ... مش خوف ... بس يمكن تعب .. عشان مش قد مواجهه و عتاب
مش عارفه السبب ... و مش مهم السبب ..

الناس بقت بتتعامل بمبدأ انا ومن بعدى الطوفان
خد كل اللى تقدر عليه من اللى قدامك ... مش مهم اللى قدامك مين
المهم تاخد كل اللى تقدر عليه .. مش مهم اللى قدامك يحصل له ايه
المهم انت ... انت و بس .. حتى لو بتحبه .. بس الحب حاجه و دى حاجه تانيه
مفيش حد بيخلى حد اغلى عنده من مصلحته .. ولا حد ممكن يضحى بحاجه ثانويه عنده
عشان اساسيات حد تانى .... لا انا و راحتى الاول و بعدين اى حد تانى

اهل .. اصحاب ... احباب ... قريبين .. بعاد ...
مبقتش فارقه ... حتى فى وسط ما حد خايف عليك ... هتلاقيه بيفكر فى تاثير حالتك عليه
مش بس تاثير حالتك عليك .... محدش بينسي نفسه

انا بجد مش عارفه
مش عارفه اى حاجه فى اى حاجه
ليه الناس بتتصرف بالوحاشه دى؟؟ ... مع العلم ان الناس كويسه مش وحشين
ليه الحدود راحت .. ليه مبقاش فيه فرق بين كويس و وحش
ليه كله بيتعامل بنفس المبادئ
ليه كل واحد بيفكر فى تاثير كل حاجه على نفسه لوحده بس
حتى انا !!!!

انا مش عايزه الدنيا دى ... و مش عايزه ابقي زيها ... منها و بنتها

9 comments:

Mohammed said...

ليه كل ده
ليه بجد

Yasmine said...

بتفكرينى ببوست قديم كنت كاتباه
كنت بقول انى عايزة امشى من هنا مش عشان انا استاهل الاحسن لكن عشان عندى احساس عميق انى i'am not fitting in
الكارثة بقى ان الاحساس ده مش راضى يروح من ساعتها يا ريت فى بديل بجد..الفكرة مش فى ضعف خالص الفكرة فى ان مافيش اللى يستاهل تعب المواجهة و وجع القلب:S

Nanoz said...

relove : كل ده عشان لو بصيت كويس على اللى حواليك هتلاقى الدنيا متستاهلش
والناس بقت صعب
كل واحد بيلاقى حد اضعف منه .. بيطلع عليه عقده و كلاكيعه
و يدوس عليه .. وتلاقى حلقه لطيفه كل واحد بيدوس على التانى

Nanoz said...

فله : انا كمان عايزه امشي مش عشان انا استاهل الاحسن
انا زيي زى باقى الناس فى الدنيا
بس مش عايزه ابقي كده ..
i don't wanna fit in

مش عايزه ابقي بنت الدنيا دى و زيها
مش عايزه قرفى من نفسي يبقي زى قرفى منها

نفسي فعلا الاقى البديل
انا وصلت للجنون خلاص
انهارده اتاكدت انى مجنونه رسمي :D
عديت طريق المطار عند مساكن شيراتون- والعربيات نازله بسرعه - من غير ما ابص :D
الاغرب بقي و مجننى ... انى سليمه و زى القطط بمليون روح

اه هو فعلا المشكله فى وجع القلب
عشان هتواجهى و تتكلمى .. و مفيش حاجه هتتحل ... برده هيبقي الحال على ما هو عليه

Mohammed said...

مش الكل والله
انا شخصيا بحب اكون دايما من شواذ القواعد دي
يعني انتي لو لقيتي حد ضعيف حتطلعي عليه ؟؟؟
اتمني تكوني فهمتيني
اشكرك
محمد

Superman said...

ممكن تبقي بتحبي حد اوى..بس برضه ممكن تزعلي منه اوى و يبقي نفسك تنفجري في وشه و تزعقي عشان تطلعي كل اللي جواكي
و زي ما بيقولوا العتب بيبقي علي قد المحبة
انك تكوني بتحبي حد و كارهة حاجة فيه ده مش تناقض
كلنا فينا عيوب و اكيد اللي بيحبونا شايفينها

علي قد الحب علي قد ما بتستحملي
و علي قد الحب علي قد مابتعاتبي لما تبقي مش قادرة تستحملي

El.MarmaritA said...

حاولي تبصي للدنيا بنظرة متفائلة مش هتلاقيها بالسواد اللي انتي شايفاه ده مش الناس كلها وحشة
ولا كله بيقول يالا نفسي
لسة في ناس بتضحي بنفسها عشان خاطر ناس بتحبها
اتعلمي تواجهي
بصي لنفسك مرة فوق وكفاية تبصي لتحت
حبي نفسك عشان هي تستاهل انها تتحب
ساعتها هتبصي للدنيا بنظرة تانية وهتشوفيها بشكل تاني
حتى الناس هتشوفهم بصورة تانية غير الصورة اللي انتي شايفاهم بيها
غيري المراية اللي بتشوفي نفسك بيها
هتلاقي الدنيا كلها اتغيرت

Anonymous said...

يمكن في اللي قلتيه..عندك شوية حق

كلام مارو كمان صح

ربنا موجود يا جميلة بإذن الله :)


....

من يومين

واحدة صاحبتي قالت لي كلمة



الشيطان ماسكني..مش راضي يسيبني


فاضل يوسوس لي ويكرهني في الدنيا


بعدها


رجعت تاني وفكرت :)


يمكن..أيوة :)

Anonymous said...

عن العالم..

دلوقتي بجد أقولك..عندك حق.


ويارب تكوني بخير