Saturday, July 11, 2009

شـلة الــمدعـيــــــن

غريب اما يبقي مجموعه مفيش بينها حاجه مشتركه
الا ان -سبحان الله- كلهم يشتركوا فى انهم مدعين
وكل واحد بيدعى حاجه مختلفه غير الباقيين
كل واحد عامل دماغ ادعاء مختلفه

وكل واحد فيهم بيتكشف فى مرحله مختلفه ... بس برده فى الاخر كلهم بيتكشفوا

اول واحده اتكشفت من اول يوم

واضحه اوى فى افتعالها .. طبقه صوتها نفسها مفتعله
مفيش حد طبيعي بيتكلم كده

انا لما كنت فى باريس مع جوزى فى شهر العسل
لما رحت باريس
اه ايام باريس

والله عرفنا انك رحتى باريس يا ستى .. بس ابدا .. لازم كل دقيقه تفكر كل الناس

انا بفهم و بشتغل و بعمل و بسوى .. انا قائد جامد جدا
انا قدت قبل كده .. و ممكن اقودكم

انتى اصلا متنفعيش عضو اما عايزه تبقي قائد

كل ما حد يهزر .. متفهمش و تاخد الكلام بجد
و تقول انا واحده جد مش بفهم الهزار
مع انها كل الناس عارفين انها لا بتفهم جد ولا هزار

وده بيبان اما تلاقى اى اتنين بيتكلموا فى اى موضوع
وفجأه يلاقوها فى النص بتفتى فى موضوع تالت خالص

بس عندها من عقد النقص ما يكفى انها تفضل طول الوقت تدعى و تحاول تثبت ادعاءتها دى


******************

تانى واحد برده اتكشف بدرى بدرى
دخل على الناس دخله جامده
انا عندى خبره فى كذا وكذا و كذا و كذا و كذا
انا ممكن اساعد كل الناس
انا و انا و انا و انا

بعدها فين اللى انت خبير فيه ده ؟
مفيش
فين المساعده اللى هتساعدها للناس؟
مفيش
انت كمان اللى محتاج مساعده كل الناس و عايش عاله عليهم !!
منور فعلا !!

*************

التالته بقى حكايه

ايه ده هو فى ناس بتكدب فى الدنيا :|
مش ممكن
طب و بيعرفوا يناموا ازاى بالليل

بريئه و مش بتتصور ان حد يكدب فى الدنيا
مش بتتصور ان يكون فى ناس وحشين فى الدنيا

مش بتخرج لوحدها ... ولا بتخرج من غير بابا و ماما
عشان عيب
ازاى بنت تخرج لوحدها .. ازاى بنت تبقي عارفه ان الناس بتغلط
لو شافت واحده بتتكلم كده .. بتروح تقولها ايه اللى انتى بتعمليه ده
انتى بتفضحى نفسك :|
مش صح انك تقولى انك عارفه الكلام ده .. ولا الناس دى
الناس كده هيفهموكى غلط و ياخدوا فكره وحشه عنك

هى الحكايه كده
ايه الحلاوه دى

*************

الرابعه بقى حكايه

كل الناس حبايبها
بس بتقرب من اللى هتستفيد منهم
من اللى هيخلوا صورتها تطلع حلوه
واللى ملهمش لزوم .. خلاص ياخدوا استماره
والكلام من وراهم يبقي حاجه تانيه خالص

طول ما بتعرف تستغل اللى قدامها عشان تبان هى كويسه
تاخد منهم على قد ما تقدر و تنسبوا لنفسها
يبقوا حبايبها اللى ملهاش غيرهم

لو حد حاول يهز الصوره دى بقى
يا ويله

************

شله عجيبه و ادعاء سخيف
بس الفرجه كويسه برده

18 comments:

Yasmine said...

يا عينى يا بنتى دا انتى شايلة كتير :)
بس تصدقى يا نانسي انى دلوقتى ما بقيتش متضايقة من العاهات اللى بتعامل معاهم كل يوم..من العجوز المتصابى للجاهل للمنافق للغبى للكذابة المدعية للاخوانجى :D

بجد بتعلم كل يوم حاجة جديدة و مفاية انك فى اخر المدة اللى انتى قعداها معاهم تكونى اتعلمتى ازاى تعاملى كل واحد فيهم على قد دماغه

يمكن انا بقول كدا دلوقتى عشان انا فى اجازة :D
بس بجد انا اتغيرت جدا فى السنة الا كام شهر دول..حاولى تلاقى النص المليان ولا الربع حتى كله بينفع :D

Nanoz said...

لا انا الحمد لله اكتشفت ان صحتى بالدنيا والله
ومبقتش بحرق دمى و لا بتضايق
بضحك بجد على اللى بشوفه

الحكايه بس انى مش بحب الادعاء
انا وش كده من اول يوم بقول انا مش حد كويس
انا مجنونه و ضاربه و فيا العبر
فيا عيوب كتيييييييييير بحاول اصلحها .. و بحاول اكون حد احسن
مبحبش الناس اللى بتتدعى مثاليات مش فيها

انا بس قلت استفيد من اللى بشوفه و اكتب شويه عن كل شخصيه
عشان منساش:D
ويمكن استفيد منهم وارجع اكمل صندوق الدنيا اما افضى :D


عقبالى اما اخد اجازه انا كمان يارب

Romaya said...

مش عارفه ليه يا نانسي لما قريت الموضوع وشوفت العنوان حاسيته ناقص كلمة الأ وهو ..

(شلة المدعين الفاكســة)

!!

ســـــاره said...

ههههههههههههههه
هو انتي ليه دايما بتوقعي في ناس كده يانونوس :D

شوفي حبيبي هو في حد فينا مابيدعيش المثاليه؟!!
اعتقد لاء
كلنا بندعيها بشكل او بآخر بس بنتفاوت
ناس بتبقى واضحه جدااا ومستفزة جدااا
وناس بتبقى عادية ومن حقها يعني تجمل نفسها

هو شوفي انتي ماتحاوليش تدققي معاهم كتير
وحاولي تطنشي قدر الإمكان
لأنك هتقابلي من ده كتيــر

تيك كير ياعمري :)

Anonymous said...

كل إنسان فينا يا نانسي,فيه عيب فيه

ويمكن,فيه صفات تانية كويسة :)


يمكن,الله أعلم,لو هنحب إنسان,هنتقبل,إنه كدة,أصدقاؤه هو,هيتقبلوه :)


يمكن :)

ويمكن غيرنا

يشوف فينا عيوب الدنيا :)

بس,كلنا بنغلط :)

كلنا في مواقف,هنلاقي فينا من الصفات دي :)

بعد كدة,بنفهم,ونحاول نصححها :)


أتمنى,تكوني بخير:) بالتوفيق:)

Anonymous said...

من الحاجات,إللي كانت بتألمني,إني أعرف,إن حد,أخد عني في يوم,فكرة غلط,كانت بتألم قوي

فاتعودت

أنا ياما,بتفزلك,وبقول كلام,ملهوش معنى

ياما,غلطت في حق غيري


ياما,استعليت للأسف,على غيري

سواء,كنت كبيرة أو صغيرة :)


..

يمكن,الله أعلم


النفس يا نانسي:)

فيها,من كدة,وكدة :)


ف...ربنا,يهدينا جميعا,,بس صعب,يمكن,نبقى مثاليين قوي,نعجب كل الناس,يمكن :)

هنحاول,نصحح أخطائنا,ونعتذر عنها في يوم,لو أخطأنا :)


صح :)

Anonymous said...

عارفة,صدقيني,أحيانا,إحنا غصب عننا,بنفكر,وبندخل في حالة,خالف تعرف :)

الإنسان,طبعه كدة,يمكن :)

محدش كامل :)


صدقيني,عني :)


يمكن,تدوري,عن عيوب,علشان,حاسة,إنها غلط,ساعات,بتتمني,إنها متكونش موجودة

وغيرك,يوف فيكي,عيوب الدنيا,وإنك,مدعية و و و

كتير يا نانسي,في الدنيا,بيشوفوا,عيوبنا,وإحنا بنوشف عيوبهم


يمكن علشان,إحنا مش عايشين في مجتمع ملايكة :)


أعتقد,ده :)

Anonymous said...

آسفة,اتعودت إني أعرف,إني,بغلط:) زي كل الناس أكيد,علشان,نسيت أكمل كلمة اتعودت فوق,مقصدش اتعودت على الجملة اللي قبلها :)

اعتبريها بتفزلك بقى:D

أهو,الواحد كدة,ساعات كتيرة :)

ههه,معلهش :D

يارب بالف خير دايما إن شاء الله والكل:)

Anonymous said...

نانسي,بهذر في ردي الأخير,اوعي تفهميه غلط,أزعل منك:D

ربنا يوفقك يارب..معلهش,يمكن بوظت شكل الموضوع من غير قصد بالردود الكتيرة

بس,اوعي تفهمي بجد ردي غلط يا نانسي والله:Dبجد والله:)

أنا بتلخبط لما برد كتير بس:)

Fatma said...

انتي بتعملي في نفسك كدا ليه

يا امي صحتك مش كدا اللي بيروح ما بيرجعش
خسارة وقتك وصحتك
ايه الشلة دي

اهربي بسرعة

El.MarmaritA said...

للامانة انا خايفة عليكي
ربنا يعدي الشهر اللي فاضل ده على خير

Here i'm said...

قولى وريا

ربنا يبعد عنى الفاكسين و الفاكسات :D

Nanoz said...

مرموره: عندك حق هى فعلا العنوان كان محتاج انه يبقى
شله المدعين الفاكسين

Nanoz said...

شفتى الحظ يا سرسوتى

المشكله يا حبيبي مش فى حد بيجمل نفسه
المشكله فى ادعاء بغباوة ... مكشوف اوى و مش لايق خالص .. فبيخلى شكل صاحبه سخيف

بس انا بقيت بجد بس بتفرج .. من غير ما اضايق نفسي

بتفرج على فيلم مليش دخل فيه بس


بس سيبك

انتى وحشانى كتييييييييييييييييير

Nanoz said...

ايمان:اكيد يا ايمان كلنا فينا عيوب
وكلنا برده فينا مميزات
والشخصيات اللى انا متكلمه عنها .. دى مش كل جوانب الشخصيه

عندهم جوانب تانيه كتير
وفيها حاجات حلوه كتير

انا بس ببص عليهم من زاويه واحده .. عشان اتكلم عن نقطه واحده

مش بحكم على حد
عشان انا اقل كتير من انى اقف فى برج عالى و احكم على الناس

بس اللى انا بتكلم فيه ... انى بتكلم عن صفه باشكال مختلفه فى ناس مختلفه مخلياهم كلهم نفس الشخص
شخص مدعى


ايمان .... ارجوكى بلاش طنشى انا بلخبط طنشي طنشي
طالما رديتى و اتكلمتى خليكي عند كلامك
حتى لو غلط من وجهه نظرى ..
انتى بتعبرى عن رايك و نفسك و وجهه نظرك
مفيهاش ده غلط و صح

وانا مش هاكلك عشان كميه الاعتذارات دى كلها

Nanoz said...

فنفون : دى شله ممتعه جدا
القعده منهم تديكى ثراء كده و خبرات و حركات كتير

انا بعشق الفرجه على الكاركتارات دى

بس اهو فاضل خلاص 5 اسابيع و اخد براءه و اخلص
ادعيلي

Nanoz said...

كباااااارى: :D

اللهم امين

يارب يبعدهم عنا و عن كل الناس يا رب

Nanoz said...

مرمر:|:|:|:|

معلش العتب على النظر بجد

يسمع منك ربنا ياختى

بس متخافيش عليا
انا جامد اوى و اعجبك يعنى