Friday, January 23, 2009

Ayam Zamaaaaan 3

بــــيـــبـــو فرقع جـــيــجــي


****************


اذا كان لبسك الصيفي في يوم من الايام مكون من مجموعة تيشرتات (كيلفن كلاين) مضروبة وبناطيل تلجي شارل ستون يا حبذا لو كانت ماركة انتربول التركية كنت تبقى ملك
واذا كنت شاهدت الانتشار الفجائى لماركه cat
اذا كان لبسك الشتوي في يوم من الايام مكون من مجموعة مختلفة من (الهاي كول) ترتدي فوقها قميص كاروهات أو جاكيت هافان.

اذا كنت تعشق مسرحيتي (العيال كبرت) و (مدرسة المشاغبين) وحفظت كل كلمة فيهما ثم فوجئت عند مشاهدتهما على الفضائيات ان التليفزيون المصري كان يخدعك طوال هذه السنوات ويعرض لك (ربع المسرحية)

اذا كانت الخيارات المتاحة امامك لمشاهدة فيلم في السينما هي فيلم نادية الجندى (نجمة الجماهير) وفيلم نبيلة عبيد (نجمة مصر الأولى) وفيلم عادل امام (مكانش بقى زعيم لسه)

اذا كانت الخيارات المتاحة امامك لمشاهدة مسلسل في التليفزيون هي مسلسل أحمد عبد العزيز التاريخي أو مسلسل أحمد عبد العزيز الرومانسي أو مسلسل أحمد عبد العزيز الصعيدي

إذا كانت كل البنات من حولك معجبين بأحمد عبد العزيز ويرونه فارس أحلامهن (رغم قصر قامته وشنبه اللي مش عاطفي اطلاقا)

اذا كنت متابعا جيدا لسهرات التليفزيون الممتعة (اخترنا لك يوم الاربع - تاكسي السهرة يوم الاتنين - بانوراما فرنسية - اوسكار - العالم يغنى))

اذا كنت شاهدت اثنين او اكثر من حفلات ليالي التليفزيون والتي كان الاعلان عنها يصحبه رقم الليلة (ليالي التليفزيون..الليلة السادسة والعشرين)...حتى جاء الاختراع اللى اسمه مارينا وقرروا ينقلوا الحفلات فيه لتقضى نحبها وتدفن بمقابر الساحل الشمالي

اذا كنت تشاهد عند عودتك من المدرسة أو الجامعة برنامج (أماني وأغاني) لتشاهد أحدث الكليبات المكررة يوميا متحملا في سبيلها سماجة مذيع البرنامج (احمد مختارأو جمال الشاعر)

اذا كنت تنتظر بلهفة برنامج (كلام من دهب) رغم مذيعه الأكثر سماجة طارق علام

اذا كنت عاصرت مشكلة ادمان الهيروين وحاصرتك تماما في الافلام والمسلسلات والاعلانات والصحف (جميع نجومنا ونجماتنا تقريبا لعبوا دور المدمن وتألموا وهم يطلبون "شمة واحدة" رغم ان المتعاطي لا تصبح حالته بهذا السوء إلا بعد أن يتعدى مرحلة الشم لمرحلة الحقن

اذا تكون عاصرت انحسار مشكلة ادمان الهيروين بعد ادراك الشباب لاخطاره واتجاه العاقلين منهم للحل السحري الأكثر أمانا ومتعة (الحشيش)!!!

اذا تكون شاهدت على الحجار مرتين في يوم واحد على نفس القناة... مرة العصر مرتديا التيشرت والشورت والنضارة الشمس وهو يغنى (يا اسكندرية يا مدوبانى) ومرة الفجر مرتديا الجلباب والجبة وهو يغني (صلينا الفجر فين)

اذا كنت اعتدت ارتداء الكاسكيت بشكل مقلوب حاميا قفاك من الشمس ولم يكن شكلك بتاع انابيب))

اذا كنت تمتلك مجموعة من روايات رجل المستحيل وملف المستقبل وتعتبرها قمة فى الادب.. بالاضافه لفلاش و سماش بشخصياتهم المواطن المطحون .. توتو عضلات .. علاام ... البحار الغبى و مغامرات بليه
وكنت تقوم باستبدالها من المكتبة باعطاءه العدد وربع جنيه لتحصل على عدد آخر

اذا كنت قد عاصرت الصراع على قمة مبيعات الكاسيت بين عمرو دياب (قبل ان يتجه للعالمية ) ومحمد فؤاد (قبل ان يتحول لدب قطبي)

اذا كنت تترقب بشدة أى حفلة بها فقرة (عزب شو) وتستمتع بمحمود عزب وهو يقلد محمد منير ومحمد نوح

اذا كنت شاهدت (فولا فولا بالومبيلا) معجبا بالطفله الجميله وهي بتغني وانت معتقد ان معنا الجمله دي هي طيري طيري يا عصفوره بس بلغة الهنولولو

إذا كان قمة الثقافة والعلم في رأيك ان تشاهد بانتظام حلقات برنامج د.مصطفى محمود (العلم والايمان)

اذا كنت قد مشيت في الشوارع لتجدها كلها تستمع لأغنية (عبد القادر) للشاب خالد أو (حوا) لمجدي خوري أو شريط (سحراني) لايهاب توفيق

اذا لعبت و انت صغير بلاك شوز ... و سبت حد ... و اى ... و صنم و غنيت تماثيل اسكندريه تماثيل ستوديو مصر سوسو بتلعب بالمقص تماثيل .... اتوبيس كومبليت .. كهربا .. و استغاميه و المنديل . .. الكلب الحيران ... و صلح
و كوتشينه كابتن ماجد ... كومى .. واونو .. بنك الحظ .. و السلم و التعبان .... X O

اذا كنت من محبى البوزو و الكاراتيه قبل فلبظ و اهلاوى و السناكس

اذا كنت بتروح جنينه الحيوانات و تلاقى فيها حيوانات فعلا و تركب الفيل و تاكل الزرافه

اذا كنت شهدت على الابداع الشعبى للجماهير و تحويل كل الاغانى لتريقه على نفس اللحن
من اول من كام سنه وانا بقال بقال و ببيع الجبنه بنص ريال
و ماما دخلت الحمام ايا ايا او .. نطوا عليها 6 فيران ايا ايا او ... ماما
تصوت تصوت تصوت تصوت تصوت بابا يزغرط يزغرط يزغرط يزغرط يزغرط
لحد جرب شرب البيره جرب شرب البيره و قولى قولى


و تكون بتستنى بشغف مسلسل القناه الاولى الساعه 7 و المسلسل الاجنبى على القناه التانيه
و بتتابع فى رمضان بوجى و طمطم و عمو فؤاد و تستنى الفوازير
شريهان و نيللى و فطوطه ... و فوازير احنا فين بتاعه سمير صبرى و سماح انور و حسن كامى و شيرين سيف النصر


اذا شهدت اختراع مسلسلات السهره ... و عرفت مخاطر الجواز العرفى فى جواز على ورق سوليفان

اذا تابعت مسلسل يوميات ونيس و حفظت طابور الصباح و ابنائى اعزائي فلذات اكبادى
ورددت جمله هدى انا فى 3 ابتدائى شهاده يا ناس
ومشيت فى البيت تقول بابا ونيس ماما مايسه احنا ولادكو هنرفع راسكوا

او اذا كنت تتابع كابتن ماجد .. مازينجر ... جريندايزر .. ماوكلى .. بابار .. كعبول الدب الاكول ... كاارتون الفواكه او كنت تتابع سينما الاطفال يوم الجمعه صباحا وماما نجوى و بقلظ و عروستى ... واما كبرت شويه عملوا لك برنامج حوار مع الكبار و البرلمان الصغير

واذا كان كل يوم بتسمع عايزينها تبقي خضراااا الارض اللى فى الصحرااااا هنقدمها لمصر هديه حاجه جميله و معتبره فى الفقره الزاعيه فى برنامج صباح الخير يا مصر ايام ما كان برنامج جماهيرى و الناس كلها بتتابعه
وبعدها حاولوا يستنسخوه و يعملوا مساء الخير و فشل فشل ذريع

اذا كنت شاهد على عصر مذيعات انقرضوا ... كان بيطلق عليهم مذيعات الربط و تطلع المذيعه بكامل اناقتها عشان تقولك المسلسل جاى فى السكه

و يوم الجمعه كان له طقوس مقدسه على القناه الاولى بعد صباح الخير يا مصر و سينما الاطفال و صلاه الجمعه كان لازم يجي سر الارض اللى منها طلع القرموطى ... و حلقه الشيخ الشعراوى و بعدين برنامج فى التتر بتاعه اسماعيل يس و اخره بيجى فيلم عربى بتاع العصر

اذا كنت بتتابع برنامج الكاميرا الخفيه ... واذا قلت نذيع هنذيع .... ذيع يا استاذ ابراهيم ذيع
باجزائه كلها وصولا لزكيه زكريا ... و احترز نفسك ... نجاااااااتى انفخ البلالين عشان عيد الميلاد

و الكبير كبير و النص نص و الصغير منعرفوش

اذا كنت ايام السينما فيها مستويين .. صاله و بلكون و كله على قد فلوسه

واذا كنت شهدت ظهور الساحل الشمالى ... و عرفت مراقيا و ماربيلا قبل ما تيجي مارينا و تقضى عليهم

واذا كنت شهدت ايام التحسين الخياليه ... لما كان المجاميع بتوصل لـ 102 %

واذا كان فى يوم من الايام مصروفك 50 قرش ... و البيبسي بـ 35 قرش
وكان فيه تنافس دايما بين شركه شيبسي و كرانشى قبل ما ينضموا لبعضهم و كرنشي يختفى




أن تكون قد عاصرت قنبلة (كابوريا) التي جعلت كل الشباب يزيل الشعر من جانبي رأسه ليبدو مثل (حسن هدهد) وبعدها عاصرت امم أفريقيا 1998 وشوفت الناس حالقاها زيرو زي حسام وابراهيم رغم انهم ماكانوش حالقين!!

اذا كنت تمتلك البومين أو أكثر لتجميع الستيكرز (صور لاعبين كرة أو شخصيات كارتون) حسب ميولك وقتها أو شوفت طاهر القويري ومراته وهم بيسلمو جوايز الشمعدان

اذا تكون قد منعت لعدة أيام من اللعب في الشارع بسبب خوف أهلك عليك من (السلعوة)

إذا كنت قد تابعت بشغف واحد من مسلسلات (ذئاب الجبل - المال والبنون - ليالي الحلمية - من الذي لا يحب فاطمة - اللص الذى احبه - الضوء الشارد - الشهد و الدموع - اهالينا - العائله - امراه من زمن الحب - ابو العلا البشرى - ارابيسك - هوانم جاردن سيتى - رافت الهجان - نصف ربيع الاخر - احلام الفتى الطاير )

اذا تكون قد شربت أكثر من مائتي زجاجة كوكاكولا في شهرين من أجل رحلة (البحث عن الجادون) و برده ملقتهوش

اذا تكون قد استخدمت علبة جيل الشعر كلها مرة واحدة (لو كنت ابن ناس ومعاك فلوس) او قمت بفرد شعرك بكريم جلات (لو كنت ابن ناس برضه بس مش معاك فلوس) لتقوم بزحلقة شعرك ليبدو مثل عمرو دياب في أغنية نور العين

اذا كنت قد لعبت في طفولتك باحدى اشكال لعبة (الميكانو) و قعدت تكسب في (البلي) وتعمل كيس كبير وتيجي والدتك ترميه في الشارع معاقبة لك

اذا كنت قد حضرت امتازت فيه أسماء الشهرة للسيارات الفاخرة بالرومانسية الشديدة (الخنزيرة - التمساحة - البودرة – الشبح)

اذا كنت قد اشتريت (بلوفر تملى معاك) بالوانه الشهيرة الابيض والاسود والبترولي

اذا شاهدت يوميا بعد الافطار في رمضان برنامج (بدون كلام) الذي يقدمه الممثل حسن مصطفى والذى اعتاد ان يستضيف زوجته ميمي جمال في أحد الفريقين وان يتحيز للفريق الذي تشارك فيه ويقوم بتغشيشهم

ان تكون قد لاحظت حسن مصطفى وهو يميل على اذن فيفي عبده ليقرأ لها اسم الفيلم في الورقة (لم تكن قد تعلمت القراءة بعد)

اذا شهدت النجاح الساحق لاغنية حمدي باتشان (ايه الاساتوك ده .. اللى ماشي يتوك ده)

اذا شهدت تحويل نفس الاغنية لاعلان مسحوق غسيل سافو بمشاركة حمدي باتشان والموديل الأشهر في مصر وقتها نسرينا

اذا كنت قد شهدت انحدار ذوق ذكور مصر لدرجة جعلت وفاء عامر ملكة للأغراء ونهلة سلامة نموذج للأنوثة وجعلت هياتم تغوي جميع الرجال بجاذبيتها


اذا كان المسلسل الكوميدي المفضل لك في الابتدائية هو (بكيزة وزغلول) وفي الأعدادية هو (وانت عامل ايه)

اذا طاردتك ايمان الطوخي لفترة من حياتك .. تجدها صباحا بطلة لمسلسل الأطفال (كوكي كاك) وعصرا مغنية تقول (انا من النظرة الأولى شفت الدنيا بلون الورد) ومساءا ممثلة تلعب دور استر بولونسكى فى رأفت الهجان

اذا كانت الألعاب الألكترونية المتاحة لك تتراوح بين الاتاري الاسود (ابو دراعين كبار) او كومبيوتر صخر التعليمي (صاحب الالعاب السخيفة) أو الاتارى الفاميلى (سوبر ماريو وكابتن ماجد طبعا) أو الأميجا أبو ديسكات (ولعبته الشهيرة سينس بول)

اذا كنت قد تابعت بشغف مسلسل (الرقص على سلالم متحركة) وتحدثت مع اصدقاءك عن شخصياته (دينا طحن ووديدة صاروخ وناصر اورجنايزر ونفيسي الدحيح)

اذا سهرت لنهاية الارسال في التليفزيون المصري واستمعت الى اوتار الليل بصوت عادل هاشم أو مدحت مرسي
و 5 كوميدى و بعدها استنين برده تسمع الصوت و تشوف الشاشه الملونه بعد انقطاع الارسال

اذا شاهدت مسلسلا للمخرج حسام الدين مصطفي ورأيته في أخر التتر بصلعته اللامعة وسلسلتة الذهبية ينظر للكاميرا بابتسامة غريبة وهو يشير بابهامه لأعلى

اذا كان مسلسل الأطفال المفضل لديك في رمضان يتراوح بين (سلاحف النينجا) و (باور رينجرز))

اذا قمت بتركيب (موتور) لتحريك الاريال فوق السطوح وقمت بتزويده بجهاز (بوستر) لتقوية الاستقبال وسهرت في ليلة صيفية تحرك الاريال بحثا عن قنوات المستقبل والتي في لاند

اذا كرهت الشخصية التي لعبتها تيسير فهمي في مسلسل (أبناء ولكن) والتي تسببت في تحويل حياة جميع الشخصيات الأخرى إلى جحيم .. وفوجئت بها في الحلقة الأخيرة تندم على افعالها وتتحول لحمل وديع ويتصالح الجميع ولا عزاء لمرارتك المفقوعة

كما يتميز هذا الجيل إن الموبايلات ظهرت و كان حجمها عائلي و تبقى ماشى بفره شبشب باريال .. و كان الموبايل اريكسون قبل ما ربنا يفتح عليهم و ينضم لسونى ... و كنت تستحمل قلش الناس و هما بيقولوا عرفين ليه الموبايل حرام ... عشان اريكسون من عمل الشيطان
واما طلع 3310 كان اختراع وهمى ... عشان كان من غير الاريال
وكان الخط اغلى من الموبايل ... قبل ما يبقي فى ايد الجميع
و كانت ساعتها فيه ظاهرة إسمها الميسد كول لإن الدقيقة كان 1.75 قرش!! و كان اللي معاه موبايل ده برينس

و طبعا اللي كان يدخل على النت أيامها غني لإن الساعة كانت بعشرة جنيه و كان منتهى الأملة اللي ياخد نمرة حد حتى لو غلط و المسينجر كان الويندوز مسينجر من غير صور ... و كل الناس بتعمل شات فى شات مصراوى و
goodnews .... msnarabia chatrooms


اغلب الكلام منقول من الفيس توك
مع بعض الاضافات منى

5 comments:

romansy said...

كلو ورا بعضو كده


اعلانات


ذكريات


ساكنه جوانا


عايشنه فى روحنا


وروحنا ساكنانا

هنعمل ايه

لو يوم
نقدر
نعيد الذكريات

Yasmine said...

قريته على الفيس بوك و موتنى من الضحك خصوصا الحتة بتاعت احمد عبد العزيز دى..بجد مش فاهمة احنا ازاى صمدنا قدام التخلف ده كله :D

Nanoz said...

romansy : اه معلش بقي كله ورا بعضه
بس انا مش عايزه خالص اعيد الذكريات
انا كنت بقلب فيهم بس

منور

Nanoz said...

انا حره : صمدنا و بقينا زى الفل كمان
انا عن نفسي مش عارفه اقتنع بالجيل اللى طالع بعدنا خالص مع انه طلع ملقاش كتير من التخلف ده:D
بس فيه حاجه كده مخليانى مش معترفه بكل اللى اتولدوا من اول التسعينات:D

FOrty said...

رجعتينا لايام زمان بس على فكره مش زمان قوى فى حاجات اقدم
زى مسلسل الدوامه لمحمود ياسين و كان اول ظهور لمحمود عبد العزيز و فوازير نيللي فى رمضان